۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
رئیس دانشگاه هنر اصفهان در ویژه برنامه بزرگداشت روز جهانی صنایع دستی و روز ملی فرش:
یقیناً صنایع دستی، ظرفیت این را دارد که در آینده جامعه و توسعه پایدار نقش اساسی ایفا کند
یقیناً صنایع دستی، ظرفیت این را دارد که در آینده جامعه و توسعه پایدار نقش اساسی ایفا کند
 در ویژه برنامه ای که به مناسبت بزرگداشت روز جهانی صنایع دستی و روز ملی فرش، روز یکشنبه 21 خردادماه سالجاری با حضور مسئولان استانی و کشوری مرتبط با حوزه های مختلف صنایع دستی و همچنین تعدادی از هنرمندان و فعالان حوزه صنایع دستی و جمعی از استادان و دانشجویان در سالن همایش های بین المللی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان برگزار شد.

در این آیین، آقای دکتر علیرضا خواجه احمد عطاری رئیس دانشگاه هنر اصفهان، طی سخنانی ضمن تشکر از برگزارکنندگان این مراسم، روز جهانی صنایع دستی و روز ملی فرش را به جامعه علمی، فرهنگی و هنری و عموم هنرمندان و علاقه مندان به صنایع دستی تبریک گفت.

رئیس دانشگاه هنر اصفهان در ادامه، ضمن اشاره به جایگاه صنایع دستی در توسعه پایدار، به چیستی صنایع دستی و رابطه آن با جهان امروز که به عنوان یکی از مهمترین مباحث در توسعه پایدار است پرداخت و ضمن بازتعریف توسعه پایدار گفت:

توسعه پایدار، الگویی محیط مدارانه برای توسعه جوامع است که ضمن تاکید بر هماهنگی پیشرفت در ابعاد اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی بوجود می آید و بر دو اصل حفظ منابع طبیعی و رعایت حقوق آیندگان تاکید دارد. به نظر میرسد با توجه به شرایط جهانی، اعم از شرایط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی که بر مردم اثرگذار است؛ نقش صنایع دستی می تواند خیلی متفاوت باشد. این بر می گردد به نوع نگرشی که به صنایع دستی می توانیم داشته باشیم برای مثال در هنر فرش، بالغ بر 15 رشته زیر چتر فرش دارد فعالیت می کند و در هنر خاتم نیز چیزی در حدود 11 رشته زیر فعالیت آن است و این واقعیتی است که در جهان امروز صنایع دستی بتواند در شهرها و حتی روستاها بخوبی اشتغال ایجاد کند.

آقای دکتر خواجه احمد عطاری در ادامه به تشریح مباحث زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی از انقلاب صنعتی تا 1980 و پس از آن تا 2000 و تبعات منفی آن اعم از آزرده کردن انسان ها و از بین بردن و آلوده ساختن محیط زیست و سونامی های مختلف سلامت پرداخت و هر سه موضوع : محیط زیست، اقتصاد و مسائل اجتماعی را حائز اهمیت دانست.

ایشان به تفصیل به نقش مهم آموزش، خلاقیت و حفظ میراث فرهنگی و زیستی در ارتقاء فکری جامعه پرداخت و در خصوص ویژگی های توسعه پایدار اجتماعی و اقتصادی اظهار داشت: ایجاد شغل، عدالت خواهی، بالابردن رفاه فیزیکی، ذهنی و اجتماعی، ترویج آموزش، خلاقیت و توسعه توان انسانی، حفظ میراث فرهنگی و زیستی، تقویت احساس ارتباط با تاریخ و محیط زیست، ترویج دخالت شهروندان در امور و بهترکردن شرایط زندگی، از ویژگی های بارز توسعه پایدار اجتماعی و اقتصادی است.

رییس دانشگاه هنر اصفهان دربخش پایانی سخنان خود ضمن تشریح مولفه های پایداری اجتماعی به نقش بارز و پر اهمیت صنایع دستی در توسعه پایدار پرداخت و گفت:

توانایی فنی، فرهنگ و هنر، اقتصاد و بازاریابی و مدیریت تولید، چهار رکن اساسی صنایع دستی از گذشته تاکنون بوده است و یقیناً صنایع دستی ظرفیت این را دارد که در آینده جامعه و توسعه پایدار نقش اساسی ایفا کند.

در پایان این آیین که مسئولان استانی و کشوری مرتبط با حوزه های مختلف صنایع دستی، هنرمندان و فعالان حوزه صنایع دستی و همچنین جمعی از استادان و دانشجویان حضور داشتند از تعدادی از فعالان حوزه صنایع دستی از جمله استاد جلیل جوکار از اعضای هیات علمی دانشکده صنایع دستی دانشگاه هنر اصفهان و خانم ها: صبا مبشری، زهرا شکری زاده، فاطمه معصومه صالحی و کیمیا درخشانیان از دانشجویان رشته فرش دانشگاه، که جزو برگزیدگان پانزدهمین المپیاد فرش دستباف کشور بودند تجلیل بعمل آمد.
 
 
 
 
 
 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
   
 
 
 
 
 
 
تاریخ:
1402/03/23
تعداد بازدید:
3527
منبع:
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
ساختمان مركزي دانشگاه هنر اصفهان
خيابان حكيم نظامي، روبروي خیابان خاقاني، دانشگاه هنر اصفهان
تلفن: 03136248089 - 03136249836 - 03136249840 - 03136269972 - فاکس: 03136249841
info@aui.ac.ir
دانشگاه هنر اصفهان
كليه حقوق مادي و معنوي اين سايت متعلق به دانشگاه هنر اصفهان مي باشد.
ورود اعضا
Powered by DorsaPortal